22.11.11

Onderzoek

Tegenwoordig surf ik elke dag naar de site van nu.nl. Niet voor het enorm interessante nieuws dat Cruijf zich weer eens respectloos heeft uitgelaten. Dat is niks nieuws. Ik scroll direct naar benden, want daar staan de echt interessante artikelen: onderzoeksartikelen. Ben ik gek op. Zo lees ik vandaag dat één op de twaalf kinderen aan zelfverminking doet, om daarna te ontdekken dat er toch écht een gat in het universum is. Fascinating. Zonder nu.nl had ik ook niet geweten dat bier goed is voor hart- en bloedvaten (voor iedereen die nu juichend een tree bier naar binnengiet: met mate). Je zou denken dat dergelijk artikel een stroom aan reacties veroorzaakt. Verontwaardigde ouders die gillen: ‘Mijn kind doet niet aan zelfverminking!’. Besneden mannen die massaal claimen dat hun seksleven er écht niet slechter op is geworden. Bierdrinkers die met drie karren vol Heineken naar de kassa lopen. Maar nee. Meeste mensen trekken hun wenkbrauw nog niet op na het lezen van een onderzoeksuitkomst. Niet verwonderlijk, aangezien driekwart van de onderzoeken niet aan de eis 'representativiteit' voldoet. Zo vertegenwoordigen twintig ondervraagden de mening van zestien miljoen Nederlanders. Dat is toch een prestatie op zich. Nog leuker zijn de ‘open-deur-uitkomsten’. Wat dacht je van: ‘Vrouwen hebben vaker een gebroken hart’ (joh), ‘Afvallers zwichten toch vaak voor lekkers’ (nooit gedacht) of ‘Geven maakt gelukkig en gezond’ (vertel dat Bram Moszkowicz). Toch lees ik elk onderzoeksartikel weer tot en met de laatste letter. Anders had ik nooit geweten dat blondines meer verdienen dan brunettes en dat snoepen de kans op overgewicht verkleint. Blijft leuk, zo'n onderzoeksuitkomst.

Ps. Geloof je me niet? Check:
Blondjes verdienen meer dan brunettes
Snoepen verkleint kans op overgewicht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten